I praksis
Den enestående James Farm slutter ringen fra jord til bord
James Farm er en enestående landbrugsbedrift. Med svin, høns, kvæg, et lille slagteri, et mejeri, grøntsagshave og gårdbutik har bedriften hele kæden i egne hænder. Og takket være et samarbejde med en eksklusiv hotelkæde finder de bæredygtige og dyrevenlige produkter vej fra jord til bord. "Det er et privilegium at kunne følge produkterne fra gården og helt ud til forbrugeren," siger iværksætter og landmand Torben Carstensen.
Det var ellers lige før, at Torben Carstensen var blevet mælkeproducent med 200-300 malkekøer. Torben skulle overtage og fortsætte driften af forældrenes gård med 120 malkekøer i Hørup vest for Flensborg, og der lå en plan klar for opførelse af en helt ny stald og en væsentlig udvidelse af besætningen. En plan ligesom så mange andre, der blev udarbejdet og gennemført af unge landmænd og deres forældre dengang (vi er i 2015). En plan om intensivering og specialisering som reaktion på de stadigt mere snævre marginer i sektoren. De 180 hektar jord, heraf 100 hektar græsmarker, som hørte til familien Carstensens gård, bød på rigelige muligheder. Fremtiden lod til at være sikret.
Samarbejde med hotelkæde
Men Torben nåede aldrig til den egentlige gennemførelse af planen. En nabo, som boede et par huse længere henne ad vejen, kiggede en dag forbi. Som iværksætter og ejer af en række eksklusive hoteller havde han en drøm. Han ønskede at opnå fuld kontrol over råvareforsyningerne til sine hotelkøkkener. Råvarerne skulle være regionalt og bæredygtigt produceret, med fokus på en særlig høj kvalitet. Stephan Johannsen søgte både en landmand og en gård, som kunne virkeliggøre hans drøm. Det, der lød som en vild plan, blev fulgt op et par måneder efter det første besøg. "Stephan mente det alvorligt," fortæller Torben. "Han ville føre planen ud i livet og spurgte mig, om jeg ville være med." Den unge landmand var ikke svær at overtale: "Det er jo slet ikke mig at drive en stor malkekvægbedrift," siger han.
Alt skulle opføres på ny fra bunden
De lagde ambitiøse planer. Gården skulle være selvforsynende og innovativ – og frem for alt bæredygtig og med høj kvalitet. Råvarerne skulle være særligt velsmagende og regionalt produceret, og et besøg på gården skulle være en oplevelse i sig selv. Planen var at opføre en lade til køerne og yderligere én til svinene. "Men det ville betyde, at vi skulle gå for meget på kompromis. Derfor endte det med, at alle bygninger blev revet ned, og vi byggede James Farm op helt fra bunden," fortæller Torben. "Jeg er tredje generation af landmænd, men vi har valgt en meget forskellig tilgang. Da bygningerne først var revet ned, og køerne blev kørt væk, var der ingen vej tilbage. Det var et lidt specielt øjeblik."
Byggeriet stod på i mere end et år, midt i coronapandemien. Det var ikke nemt, men det færdige resultat er helt enestående i verden. I slutningen af 2021 kunne de slå dørene op for offentligheden. Et flot, nyt kompleks, stilfuldt indrettet og med fokus på den ultimative dyrevelfærd – masser af plads til dyrene og fri adgang for køerne til det fri. En driftsform, som nemt opfylder økomærkningsordningernes krav. "Vi arbejder økologisk, f.eks. uden kunstgødning, men vi har ikke certifikat på det," siger Torben. "Vi er ærlige og transparente, og sådan et certifikat er meget bureaukratisk, også til slagteriet."
Værdifuld mælk
De 20 køer af racen Maas-Rijn-IJsselvee – som har dobbelt formål og er bæredygtige – går i en stald med dybstrøelse, hvor dyrevelfærden nemt ville få tre stjerner. Foran foderhækken ligger der hø fra egne marker. "Ingen ensilage, og heller ingen majs. Hø giver en bedre mælkekvalitet og dermed også en særlig ostesmag," fortæller Torben. "Som kraftfoder får køerne hjemmedyrket protein fra markafgrøder som lupin, ærter og byg." Med 4,8 % fedt og 3,6 % protein er mælken "tyk", og vi avler efter A2A2-betakasein. Det betyder, at personer med laktoseintolerance også kan tåle mælken," siger Torben.
Brugervenligt og innovativt malkesystem
Den tyske virksomhed Thomsen-Tarp stod for indretningen af både staldene og malkestalden – hovedsagelig med skræddersyede løsninger. "Egentlig kan man jo malke med en hvilken som helst maskine," siger Torben. "Men vi søgte et brugervenligt og innovativt malkesystem, som er godt for både koen, malkeren og mælkekvaliteten, kombineret med et højt serviceniveau. Derfor endte vi hos Thomsen Tarp, som leverede hele pakken." For eksempel en 2x4-pladsers SAC-sildebensmalkestald og en "mobil" tank, som dagligt løftes op på frontlæsserens pallegafler og køres til mejeriet med frisk mælk. Her bliver der lavet smør, ost, mælk og en række andre mejeriprodukter. "Vi malker kun så mange køer, at vi kan nå at forarbejde mælken og sælge produkterne," nævner Torben som en betingelse. Malkestalden kan udvides til 2x6 pladser, men de 16 liter mælk, som køerne i øjeblikket producerer i gennemsnit pr. dag, er nok til at forsyne hotellerne og gårdbutikken, som tegner sig for 20 % af omsætningen, fortæller Owe Brodersen.
Butikken er oplevelseslandbrug
Owe er den tredje partner i projektet ud over Stephan og Torben. Han står for markedsføringen og for at skabe den rigtige balance mellem Torbens drift af landbruget og Stephans hoteller. Owe fortsætter: "Gårdbutikken er en del af oplevelsen på vores landbrug. Vi har en generation af mennesker, som ikke aner, hvor deres mad kommer fra, fordi alt kan købes i supermarkedet. Her kan de se, hvordan deres mad bliver produceret, og hvad der skal til. Derfor har vi også rundvisninger på gården."
Navnet James Farm har de tre partnere i øvrigt selv fundet på. "James er et navn, man forbinder med en butler, der altid står til tjeneste. Det er sådan, vores virksomhed gerne vil være – altid til tjeneste for vores gæster på landbruget og hotellerne – og derudover vil vi være regionale, værdiskabende og innovative."
Kød med fokus på smag
Ud over mejeriet er der også etableret et lille slagteri, hvor kødet fra svinene – som naturligvis kan bevæge sig frit både inde og ude – og kødkvæget (Angus x Wagyu) forarbejdes, så det sikres, at hotelkokkene kan servere råvarer med en god historie. "Oksekødet hænger og modner i fem uger, inden det sælges. Det gør det mere velsmagende," nævner Torben som endnu en arbejdsmetode, der egentlig gælder for alle dele af driften. "Økologi, dyrevelfærd og kvalitet er de principper, vi arbejder ud fra," siger Owe som en slags motto og giver et eksempel: Kødet til restauranterne produceres regionalt, hvilket reducerer transportbehovet og dermed er med til at mindske CO2-aftrykket. "På samme bæredygtige måde udnytter vi også alle dele af dyret." F.eks. bliver griseørerne røget og solgt som godbidder til hunde. "Hos os ville det ikke gøre noget, hvis grisene havde fire ører."
Et privilegium som landmand
Torben står for den overordnede ledelse af James Farm, mens ca. 8 medarbejdere står for at passe dyrene og forarbejde produkterne, og ca. 12 medarbejdere (på deltid) driver gårdbutikken. "Det er et meget afvekslende arbejde og meget sjovere end at malke hundredvis af køer." Torbens forældre er også stadig aktive på gården. "Det er et stort eventyr, og jeg er hver dag taknemmelig for, at vi valgte denne vej," siger den ydmyge landmandssøn. "Det er fantastisk, når man får chancen for at føre sådan en idé ud i livet. Det er et privilegium at kunne se sit arbejde som landmand og sine produkter ende ude hos forbrugerne, hvor de gør en masse mennesker glade."